"Ontroerend goed."

Orbit: Alone in Space is een proof of concept 3D game gericht op HBO-studenten, met een centraal thema van eenzaamheid. De speler reist als astronaut naar drie verschillende planeten om planten te verzamelen voor onderzoek. Deze planten analyseert hij steeds na het bezoek aan een planeet in zijn schip, waarna hij reflecteert op een passende vraag én advies ontvangt.

Desktop scherm met Orbit: Alone in Space
Vier Storytelling schermen van gameplay screenshots, Orbit: Alone in Space

Storytelling

Van een diepblauwe planeet met fysieke uitdagingen tot een gesprek over de verschillende ervaringen van eenzaamheid. Met behulp van dialogen, visuele symboliek en de reflectiemomenten kaart ik eenzaamheid op verschillende punten aan.

Game Design

Naast de look and feel van de game speelt ook de interactie en game design een grote rol. De Game UI informeert de speler over states en punten van interactie. Het design en art direction is gericht op een futuristisch ruimte-thema, met speelse elementen.

Vier Game Design schermen van gameplay screenshots, Orbit: Alone in Space
Gameplay screenshots uit Orbit: Alone in Space

Eenzaamheid erkennen

Eenzaamheid onder jongeren wordt vaak over het hoofd gezien. Onderzoeken over de mentale gezondheid van jongeren bespreken jammer genoeg zelden eenzaamheid als factor. Laten we dit onderwerp meer onder de aandacht brengen, en elkaar in de gaten houden.

Golden Dot Awards

Dit project is genomineerd voor het beste studentenwerk van CMD in 2025, de Golden Dot Award.

Lees meer